Birthday Girl

Dom första timmarna som 26 har varit fyllda med måsten. Som de allra flesta dagarna i vuxenlivet. Jag har vart på skolan och haft seminarium såhär för att knyta ihop Psykiatri kursen som tog slut idag. Bara det är en födelsedagspresent som heter duga. Psykiatrin har verkligen varit usel. Jag är inte ett dugg klokare idag än vad jag var den där dagen i början på januari när den drog igång.
 
Skillnaden mellan dagens dag och förra årets födelsedag skulle jag kunna skriva en hel bok utav. Det beror nog mycket som Viktor säger på att jag är på en helt annan plats i livet än vad jag var för ett år sedan. Idag blickar jag mot framtiden hoppfullt och vet att jag kan nå mycket längre än vad jag trodde. Jag har en insikt gentemot mig själv som jag inte haft tidigare och jag måste acceptera mig själv för den jag är. Man behöver inte vara utåtriktad, jämt glad, social och lättsamt. Man behöver inte kramas om man inte är bekväm med det. Det är en skön insikt och livet har liksom blivit så mycket mer kravlöst.
 
Inför det nya året hoppas jag få en tydligare blick i vart framtiden bär mig. Vilket tåg jag slutligen ska hoppa på och vilka drömmar jag ska fortsätta att jaga och kanske även om jag har tur  - fånga. Jag vill fortsätta öka mitt välmående både psykiskt och fysiskt. Träna, äta hälsosammare. Reparera mig, inifrån och ut. Resa. Jobb tills ögonen blöder. Spendera tid med mina barn, fokusera på att göra vår lilla tid tillsammans så kvalitativ som möjligt. Passade såhär lagom till att när vi avslutade psykiatrin idag så väljer jag att lägga fokus kring just hälsa och välmående.
 
Avslutade födelsedagen i Lilla Edet med familj och släkt hemma hos mina morföräldrar. Min morfar delar ju min födelsedag och det var skönt att bara kunna åka bort och firar lite granna, utan stress. Jag tycker visserligen om att göra fint, ordna kalas och baka eller laga nya spännande saker. Men ibland behöver man inte, ibland orkar man inte med stressen. Då är det extra bra att ha en morfar som kan stå för kalasande i alla fall hälften av gångerna.
 
Nu ska jag avsluta dagen med att duka fram till kvällsmaten. Känner mig inte riktigt kry så det ska bli skönt att lägga sig tidigt och slumra ifrån tidigt. Börjar först vid 10 så slipper morgonstressen också. Ska nog hinna med en sväng runt på internet och kolla. För i present av mina föräldrar önskade jag mig barnvakt så att jag och Viktor kan komma iväg en stund och andas för oss själva. Bättre present än det mesta. Det är sant som dom säger. Tid kan inte köpas för pengar.
Kommentera inlägget här: