Vaccin?

Idag fick Nayeli BCG vaccinationen. Det var vidrigt och dom fick sticka henne två gånger då hon stack nålen för djupt första gången (?!). Mitt hjärta bankade i kroppen när jag satt där och höll henne i ett järngrepp för att det skulle gå så enkelt som möjligt men hon stretade emot. Jag brukar kunna vända mig bort annars och bita ihop men idag ville jag bara skrika ta min bebis och springa därifrån. Speciellt då jag gått i ångertankar länge kring denna vaccinationen.

Tuberkulos är inte speciellt vanligt i Sydamerika länge och läkaren tyckte inte att vi behövde egentligen men då Melanie hade tagit den så kunde det så var det väl lika bra.

I efterhand kan jag känna, Lika bra då ? Riskerna att drabbas är små och istället kommer nu henne överarm för alltid att prydas utav ett ärr och ve och fasa för om hon skulle drabbas utav några biverkningar.

Jag tycker det är hemskt med vaccinationer. Man är så rådvillig som förälder och man förväntas inte ens ifrågasätta. Man kommer på de avtalade tiderna och barnet får en injektion. Mot vad? Vad är riskerna gentemot fördelarna?

Svininfluensan var ett sådant skräckexempel. Det var hysteri i hela landet och vaccinerade man inte sig själv eller sina barn då skulle man minsann göra det för alla andras skull. Mer eller mindre så skulle man dö om man inte vaccinerade sig. Skulle man vaccinera sina barn och utsätta dom för ett ganska obeprövad vaccin och med alla risker, bieffekter osv som kunde komma med det? Eller skulle man låta bli och hoppas att inte drabbas, korsa tumma och tår och hoppas att medierna överdrivit allihop och att det egentligen inte var så farligt? Hur som haver så kvarstod faktum vaccinerade man dom inte och dom drabbades skulle man dö utav ångest då man kunde skyddat dom. Vaccinerade man dom och dom istället blev sjuka utav vaccinet, hur skulle man då kunna leva med det beslutet?

Vi vaccinerade inte våra barn och det är jag så himla glad över. Men samtidigt gör det mig arg då jag förvänta mig kunna lite på sådan rekommendationer. Vad händer när det är på allvar nästa gång? För det slutar inte här. Svininfluensan var bara en början och det ända man vill som förälder är att skydda sina barn i största möjliga mån. Vad händer nu med alla dom som drabbats utav diverse sjukdomar pga av vaccinet men ansvara för det idag? Och vem ansvara för att det inte upprepas igen?

Vaccinerade ni er själva/era barn mot svininfluensan?
Hur känner ni inför det beslutet idag?

Hur känner ni inför vaccinationer över lag, har ni ens reflekterat kring det?
Pernilla:

TBC-vaccin-ärret bleknar. Jag och alla mina syskon är vaccinerade, mamma och pappa släpade oss till vårdcentralen i Edet och tvingade dem vaccinera oss i början på 90-talet. Det ör ett välbeprövat vaccin som funnits länge.



Svinis däremot var obeprövat. Det var ett supermassproduecerat avccin som de ville bli av med. Skulle inte förvåna mig om någor faktiskt fick lite betalt av läkemedelsbolaget för astt sprida skräcken om svininfluensan så de kunde få sitt vaccin sålt. Flera barn som vaccinerats har dessutom fått narkolepsi :S :S



Jeanette:

Jag vaccinerade mig själv mot svininfluensan men ångrar det riktigt mycket nu. Känns som media förstorade allting och det känns läskigt att ha något sådant i sig och att man gick på allting dessutom.

Johanna:

ccinerade ni er själva/era barn mot svininfluensan?

Hur känner ni inför det beslutet idag?

Hur känner ni inför vaccinationer över lag, har ni ens reflekterat kring det?



Jag vaccinerads mot svininfluensan i 9 månaden..

Idag ångrar jag att jag tog det och skulle idag inte vilja ta de varken på mig eller Melissa..



Melissa har fått sprutan mot tuberkulos och det ångrar jag verkligen inte , ska vi ut och resa i världen eller något liknande känns de väldigt bekvämt att hon fått det . plus att hon på bvc sa att det blir allt vanligare och vanligare att barn får den och att de till och med kan hända att alla barn ska få den.



Johanna:

Jo det är sant men de känns skönt att veta ifall att så är dom skyddade då det är dödlig sjukdom .

jag tog ju den för min mammas man är från Syrien och ifall vi skulle åka dit eller till något annat sånt land så har hon den redan som liten .



Det var Caroline som sa till mig att ta den .

jag var väldigt skeptiskt men hon tyckte att jag skulle ta den så jag gjorde .



Kristina:

Hehe hela sommaren vet jag väll inte om jag kommer vara där uppe men större delen kommer jag nog spendera där uppe =)

Rebecka:

Tony ville vaccinera Emelia men jag total vägrade. Vilket jag är otroligt glad för. Hon är frisk som en nötkärna annars så jag kände att det var totalt onödigt. Sen var de många läkare som vägrade ta de och då började man ju undra lite. Andra vaccin är jag igentligen skeptiska mot men pga rädsla ifall dom skulle få något för att jag inte ville vaccinera dom har gjort att jag tog beslutet att dom skulle få de!

Kommentera inlägget här: