Dag 07 - Min bästa vän

Viktor & Jag . Jag, Emma & Iza

Emma, Iza, Kristina & Jag. Kristina, jag, Iza & Emma

Emma, Iza, jag & Kristina. Kristina, jag & Iza

Jag & Emma. Emma & jag

Iza & Jag. Viktor & Jag

Emma & Jag. Matias, Iza & Jag

Jag & Emma. Emma


Jag tror inte på fenomenet 'Min bästa vän' utan att vi har olika personer i vårat liv som stimulerar oss på olika sätt, tillfredsställer dom behoven vi eftersträvar. Sedan kan man naturligtvis vara olika nära, är den man kommit närmast ens bästa vän? Eller vad gör någon till en bästa vän egentligen?

Viktor är min bästa vän, min livkamrat och en stor pusselbit utav mitt liv, någon som jag verkligen behöver för att överleva. Någon jag delar allt med, skratt, gråt. Med och motgångar. Den ända personen som jag kan vara bara mig själv med utan behöva anstränga mig på något vis. Jag kan bara vara och han älskar mig ändå. Det finns liksom inga förväntningar om hur jag ska vara, tycka tänka eller agera. Jag antar att det är etiketten på en vad en bästa vän är.

Vi svingade oss i lijanen, orädda och skrattade bubblade precis till ytspänning. Lekens magi tog mig bort ifrån tid och rum. Denna leken lekte vi ofta, en sort teater fylld med fantasi och bekanta karaktärer. Jag var Tiger-Lilja men jag minns inte vem du var. Ibland var vi Tarzan eller Cleopatra när vi svingade oss i det där repet. Ibland var vi bara Reine och Mimmi i fjällen. På den tiden visste fantasin inga gränser och det var så härligt.


De flesta av alla mina "vänner" - minnen delar jag med Emma. Vi har växt upp tillsammans och delar en hel historia och det är naturligtvis oersättligt. Det är skönt att ha någon att dela alla dom där minnena tillsammans med. Hela den där galna tiden, för det var just det vi var. Vi var lugna vildingar som hittade på alla möjliga sorters galenskaper. Långt ifrån våra föräldrars vetskap. Emma har hållit min hand genom alla mina glansdagar. Emma är min bästa vän på det sättet. Vi är både så olika och så lika och så har det alltid varit. Det är svårt att sätta en etikett på Emmas inverkan i mitt liv. Att inte nämna henne i ett inlägg om min bästa vän skulle kännas fel.

Gymnasiet. Kanske det roligaste åren i mitt liv. Vi träffade Kristina och Isabella och det var verkligen vi fyra mot världen. Jag kan inte ångra mina urusla betyg som grundade sig på för lite engagemang, för mycket skolk och för mycket dagdrömmeri. Jag hade så fruktansvärt roligt och det är definitivt värt ett år på Komvux för. Jag skulle inte vilja byta bort den tiden mot något. Den vänskapen vi byggde upp kanske var osund och dålig på många sätt men det spelar liksom ingen roll för jag fick tre fantastiska år ändå.

Att springa på lektioner var sällan något som intresserade oss. Det fanns så mycket annat som lockade. Året var 2004, första säsongen av Idol. Vi brukade ofta "missa" att hoppa av bussen i Älvängen för att istället åka in till Göteborg för att leta efter Geraldo, något som sällan lyckades istället brukade vi hamna i diverse affärer, springa i rulltrappor eller fika på McDonald, det billigaste alternativet. När Geraldo fick lämna Idol grät vi hejdlöst. Till mitt försvar var detta ett resultat utav alldelse för mycket alkohol. 

När stan inte lockade blev vi kvar i skolan, det betydde sällan lektionstid ändå visserligen. Istället införde vi olika temaveckor, bibelveckan hör till favoriterna. Vi tog med oss varsin bibel och hade högläsning. En annan sådan temavecka var vänsterveckan. Det gick mer eller mindre ut på att man under en veckas tid enbart fick skriva med vänsterhanden.

Kak och/eller - glass dagar. Ica låg på tok för nära och eftersom vi sällan hade pengar så spenderade vi otaliga timmar med att hänga på Ica för att bara titta på kakorna. Detta skedde allt som oftast på egentlig lektionstid.

Mesta delen av tiden spenderade vi dock med att planer och älta gamla som nya fester. En bana som vi lätt faller tillbaka in i fortfarande när vi ses. Alla galenskaper, fylleskandaler, hångel och alla jävla sköna minnen.


Idag ser livet lite annorlunda ut. Jag och Viktor har precis blivit tvåbarnsföräldrar. Kristina är gravid i vecka 37 och ska snart bli mamma. Iza har förlovningsfest till helgen och ska gifta sig till sommaren och Emma studerar till lärare. Det har blivit folk av oss också liksom.


IMORGON: Dag 08 - Ett ögonblick
Kommentera inlägget här: