Vecka 13

 

En ny vecka - igen. Inte för att det går tillräckligt fort. Men det gör det väl aldrig, om folk visst hur långt tid 40 veckor kan vara när man väntar på någonting. Dock finns det ett par delmål under vägen, som inte ens har med graviditeten att göra men som man får försöka fokusera på istället. Tillfällen som är närmare.

 

Det nya för vecka 13 är väl att barnet kan börja uppfatta ljud utifrån. Den kan göra alla möjliga trix som att svälja, vrida på huvuet, svälja och jäspa för att nämna några. Missfallsrisken har nu minskat med 65% och barnet är ca 65 - 78 mm långt.


Jag har kramp över allt, igår kände jag även av vänster höft lite grann. Vilket gör mig orolig, jag har aldrig gjort det tidigare och ändrar inte detta sig snart så vet jag ärligt talat inte hur jag någonsin ska kunna ta mig fram sedan när jag blir ännu större. Jag har mått jätte illa sedan igår, men hoppas att det är något övergående. Dessutom har jag gått ner 3 kg i vikt sedan inskrivningen. Men jag är inte alls orolig för den biten, för med Melanie gick jag bara upp 11 kg och sedan hade jag gått ner allting på 2 veckor. En annan sak jag funderat på är det här med ammningen, kanske tidigt men, jag hoppas verkligen att det fungerar bättre denna gången att man kan amma längre utan att verkligen avsky det om inte minst för att hålla nere vikten tills man blivit människa igen.



Emma:

Jag har ett namnförslag, som jag tycker passar in på alla språken, och är fint. Och passar ihop med Melanie. Och är till en tjej, förvånandsvärt nog, hehe. Tiana. Let me know what you think!



btw, vore kul att ses snart. jag är hemma hela veckan utan busskort och planer.

G:

jag tyckte min andra graviditet gick superfort!

segast var de sista veckorna, i somras när det var så himla hett ute, man var stor o tung.

vill aldrig mer vara höggravid på sommaren.



det går fort ska du se. snart är det oktober =)

Sandra-Mamma till Sebastian&Kasper:

jag gick med ner i början av denna grav , ca 6 kg. Vi fick en pojke ;) Hatade också å amma förra gången å jag blev irriterad som f*n. Ville inte att nån skulle röra mina bröst osv. Denna gången gick ja på nån slags ammningsterapi och min bm skrev i min journal hur ja ville ha de. Nu är ja inne på min sjätte vecka snart med ammningen och är fortf förvånad över hur bra de faktiskt gått =P

Pernilla:

Huah! Med alla de där sakerna så blir man ju knappast sugen på att själv bli gravid i framtiden! Men men. Vad säger Melanie om det hela än så länge?

Sandra:

Hej. Roligt att läsa att ni ska få ett barn till. Har läst och sett bilder från när du väntade Melanie.

Kommentera inlägget här: